اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 آلودگی هوای تهران به گنبد حسینیه تهران هم رحم نکرد!! باران‌های اسیدی در تهران به شدت روی تزئینات بناها آسیب وارد کرده و آنها را با سرعت بیشتری تخریب می‌کنند.

سیمرغ به نقل از ایسنا نوشت : گنبد فیروزه‌ای «حسینیه ارشاد» مدتی است ترک برداشته؛ از بی‌توجهی و نبود متولیانی که در طول سال‌های گذشته یا فرصت توجه به این بنای تاریخی را نداشته‌اند، یا اصلا حواس‌شان به آن نبوده است. توجهی که این روزها به نظر می‌رسد درصد کمی از بناهای تاریخی تهران با آن روبه‌رو هستند!

رضا موسوی کارشناس میراث فرهنگی در این زمینه گفت: مصالح ساخت بنا در معماری شهرهای مختلف با توجه به اقلیم آن شهرها تفاوت‌های فاحشی دارد که دقیقا توسط معماران دوره‌های مختلف دیده شده است.

وی با تاکید برنداشتن تناسب مصالح مورد استفاده در معماری معاصر شهر تهران با وضعیت اقلیمی و آب‌وهوایی این شهر در حال حاضر افزود: به طور مثال مواد و مصالح معماری ابنیه‎‌ی یزد با مصالح مورد استفاده در بناهای شهری مانند اصفهان بسیار متفاوت است‌. برای ساخت مسجدی در یزد معمولا از مصالح بومی آنجا استفاده می‌شود. در واقع اصل این است که مصالح و تزئینات در هر شهر با معماری بومی منطقه سازگار باشد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب:آلودگی هوا,آلودگی صوتی,گنبد,حسینیه ارشاد,باران های اسیدی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

33pol-1102-mm1

بحث بی آبی زاینده رود وتخریب پل های تاریخی به دلیل عدم وجود آب در بستر زاینده رود بحث داغی است که این روزها با آن مواجه هستیم اما آلودگی هوا و تاثیر آن بر تخریب این بناها گویی از قلم افتاده است.

به گزارش الهه راستین خبرنگار صاحب نیوز، آلودگی هوا یکی از معضلات کلان شهر اصفهان است که به دلیل روند تدریجی و پیش روی روز افزون خود اثرات جبران ناپذیری بر آثار تاریخی می گذارد. این آلودگی با پیشرفت فناوری و وجود ماشین های صنعتی بسیار بیشتر شده و تاثیرات مخرب آن بر روی آجرها، کاشی‌ها و دیگر بخش های یک بنای تاریخی قابل مشاهده است.

مهدی فقیهی، پژوهشگر میراث فرهنگی دراین باره گفت: دود ناشی از سوخت های فسیلی نه تنها بر آجر و سنگ، بلکه بر کاشی‌ و چوب نیزاثر گذاشته و مثل خوره آنها را می بلعد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی نسبت به نقش مخرب بارانهای اسیدی بر فراز تخت جمشید تاکید و اعتقاد دارند که این بارشها مرگ خاموش میراث 2500 ساله را درپی خواهد داشت.
مهر: آثار تاریخی همواره در معرض تخریب و فرسایش عوامل طبیعی و انسانی قرار دارند که برخی از این عوامل اجتناب ناپذیر است. یکی از این عوامل، بارانهای اسیدی است که کارشناسان معتقدند که بارش چنین بارانهای اسیدی تخریب تخت جمشید و نقش رستم را در طول زمان درپی خواهد داشت.
یکی از منابع این بارانهای اسیدی  پتروشیمی مرودشت است که طی این سالها کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اعتقاد دارند که دودی که از این واحد صنعتی متصاعد می شود بارانهای اسیدی را به همراه خواهد داشت که بر فراز تخت جمشید و نقش رستم می بارند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 دی 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.